понеділок, 13 лютого 2017 р.

«Коломийки – перли розсипаного намиста»

 План – конспект
відкритого уроку
з музичного мистецтва
у 6-А класі
на тему:
«Коломийки – перли розсипаного намиста»








                                                   Підготувала
                                                                        Куруц Марія Іванівна
                                                                         Вчитель музичного мистецтва
                                                               Березниківської ЗОШ I-III ступенів
Тема уроку:
Коломийки.

Мета: Ознайомити учнів з різновидом народної музичної творчості —коломийками і творчістю М. Колесси. Дати учням визначення' поняття коломийка, закріпити визначення поняття сюїта. Роз­вивати слухацьку увагу, особисті естетичні уподобання учнів. Виховувати естетичний смак. Допомогти учням зрозуміти тематику, жанрові особливості коломийок.

Цілі.

Учні знатимуть: особливості будови, ритму, тематику, зміст та основні мотиви коломийок.
Учні вмітимуть: виразно читати тексти коломийок, аналізувати їхній зміст, образи та настрої.
     
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: персональний комп’ютер, проектор, фонозаписи, музичний інструмент, збірки коломийок, дидактичний матеріал.

Форми роботи: індивідуальні, групові, колективні.

Хід уроку

І. Організаційний момент, готовність учнів до уроку.

1.  Музичне привітання:

Добрий день вам, добрий день.
В світі музики фантазії пісень,
Добрим будь, щирим будь,
Із мистецтвом у дивну путь.

2. Музична розспівка:
Поспівка « До, ре, мі» із кінофільму «Звуки музики»Р.Роджерса.
ДО-пташина в»є гніздо,
РЕ-діточок береже,
Мі- у нашому дворі,
Фа –радіє дітвора
Соль- радіє дітвора
Ля- співає вся земля
Сі-співаємо усі,
Щоби знов співати до.

Учитель:учні давайте розспіваємось з вами співаючи тонічний тризвук

До- мажору,з використанням музичних штрихів.
Отже,пригадаємо,що таке штрихи?(Це спосіб видобування звуку.)

Учитель:учні які штрихи в музиці вам відомі?

Учні: Легато-зв;язне виконання звуків.
Стакато-уривчасте виконання звуку,у нотах позначаєтся крапкою
під нотою. image162

Учитель:співаємо піднімаючись по півтонах уверх.
-А зараз учні, для того щоб налаштувати наш урок на оптимістичну ноту,
ми виконаємо веселу пісню, яку ми вивчали на попередніх уроках.
             Українська народна пісня «Од Києва до Лубен».
Учитель:Остання  розспівка  нашого уроку стосується дикції та артикуляційного апарату,давайте  виконаємо уривок пісні»Ой  за гаєм, гаєм».


                       ІІ.Повідомлення теми уроку.

                                 1.Вступ.


Слайд1-Тема,мета уроку.


Михайло Коцюбинський у романі „Тіні забутих предків” та
к описав коломийки: „Заграло cepцe у вівчарів, заблеяли вівці, учувши пашу... З гори на гору, з поточка в поточок пурха коломийка, така легенька, прозора, що чуєш, як од неї за плечима тріпають крильця...”.
Українські землі біля Карпатських гір завжди приваблювали своєю неповторною красою. Та головне багатство цього краю – напрочуд співучі, широкого серця і великої душі люди, які зберігали, плекали і передавали з покоління до покоління чудові вікові музичні традиції.

2. Розповідь про коломийки.
У Прикарпатті є невеличке мальовниче місто — Коломия, відоме своїм унікальним Музеєм писанки. Перебуваючи в Коломиї, одразу відчуваєш якесь особливо дбайливе ставлення людей до свого краю та народного мистецтва, що втілює красу Прикарпаття, життя і побут, думи і почуття народу.
Побутує версія,що слово коломийка походить від назви міста Коломия,
культурного осередку Гуцульщини.

Слайд2-Відео розповідь про містоКоломия.

Коломийка – це жанр української пісенної лірики,яка за ритмом і мелодикою повязана з одноіменним народним танцем.

Коломийки змальовують життя та вдачу народу. Дещо вони подібні до частівок — жартівливі, веселі, сатиричні, але бувають і сумні, ліричні.  Вони відносяться до усної народної творчості- фольклору. Часто існують різні тексти на одну мелодію.
У коломийках відбивається давня народна традиція поєднання танцю і співу.
У первісному призначенні коломийка була    приспівкою до танцю,а потім стала існувати незалежно від нього.І спочатку її називали співаночка.
Коломийку виконують по особливому:темп танцю під час її виконання постійно зростає, і мелодія може змінюватись декілька разів.

Сприймання музики:»Керечанські гудаки» інструментальний ансамбль»Коломийки.»

Народилися коломийки у 15 столітті як пісні до танцю, а більш поширеного розвитку набули у 19 столітті.

Слайд3:тематика коломийок.

У коломийках розкривається світ дзвінкої краси,чистих піднесених почуттів, дотепів,
жартів-доброзичливих або дошкульних, вуличних спостережень, побутового характеру. Коломийки можуть бути,- родинно-побутові, соціально-побутові,жартівливі,та інші.У них оспівується природа,побут ,та інше.

ІІІ.Розучування української народної пісні»Коломийки».
Слайд4: текст пісні.
Художній показ пісні, на музичному інструменті.
1.Мої любі співаночки,мої складаночки,
Кілько я вас наскладала коло матіночки.
2.Мої любі співаночки , де я вас подію?
Хіба я вас співаночки, горами розсію.
3.Ой я ходжу при Дунаю, тай так си думаю,
Нема кращих співаночок, як у нашім краю.
4.Як я стану коломийки співати, співати,
Затужиш ти тай заплачеш, тай станеш думати.
Аналіз твору:тематика родинно- побутові.



Слайд5: Портрет Миколи Колесси.

3. Відомості про М. Колессу.
Значний внесок у збереження і розповсюдження коломийок зробив славетний український фольклорист, композитор і педагог Микола Філаретович Колесса. Він народився
6 грудня  1903року у місті Самбір, що на Львівщині. Освіту здобув у Празькому університеті та консерваторії.
Народні традиції Галичини справили на майбутнього композитора глибоке враження. Народна пісня увійшла до серця хлопця з перших років життя, разом із творчістю його батька — славетного музиканта-фольклориста Філарета Колесси. З їхньою сім'єю підтримували дружні стосунки Іван Франко, Леся Українка, Микола Лисенко й інші видатні письменники та митці України.
Микола Колесса зростав у атмосфері музикування і співу, в оточенні чарівних українських мелодій. Він писав: „Я прагнув витворити свій власний стиль, через який міг би передати всі переживання, враження, задуми, що жили в моїй душі... І якщо зачеплять якісь глибинні струни серця слухачів ті образи, ті почуття і думки, які я виносив у собі і передав у звуках, то буду вважати, що свою справу я виконав».
Композитору вдалося здійснити задумане. Уже багато років його музика захоплює та підкоряє все нових і нових слухачів. «Школа Колесси — це дерево в українській культурі, яке вічно зеленіє», — сказав про митця один із його учнів.
За спогадами його батька, Філарета Колесси, визначного музикознавця-фольклориста і композитора, син народився під час перебування у Самборі Миколи Лисенка та Івана Франка. Саме Лисенко порадив молодому батькові назвати новонародженого Миколою.
Окремої теми заслуговує педагогічна діяльність Миколи Колесси.Він поряд з С.Людкевичем започаткував Львівську композиторську школу ,у якій виховалось багато талановитих учнів. За свої вагомі творчі досягнення Микола Колесса здобув звання заслуженого діяча мистецтв України,народного артиста  УРСР, також він  лауреат  Державноі премії України імені Тараса Шевченка,  Колесса є кавалер ордену Ярослава Мудрого 5 ступеня, Герой України.
Нещодавно,у 2006 році, видатний композитор пішов із життя у віці 103 роки,
Залишивши після себе безцінний спадок.

4. Відомості про коломийки М. Колесси.
Один із найяскравіших творів Миколи Колесси — «Українська сюїта».
Сюїта – це циклічний твір що складаєтся  з кількох завершених пєс, різних за змістом і побудовою. Захоплення фольклором рідного краю, розкішне буяння природи Карпат, таємничі старовинні обряди з заворожливими піснями і танцями — все це багатство сповнило душу митця і відтворилося в його музиці.
Фінал сюїти має назву «Коломийка», де з великим мистецьким хистом — то задерикувато, то поважно і задумливо — композитор «перетворює» народнопісенну творчість гуцулів.
У Миколи Колесси є ще й інші коломийки.
Прослухайте фортепіанний цикл „Три коломийки” і поміркуйте, в чому полягає особливість кожної з них.

Слайд6; Образи природи та гуцулів під час сприймання музики.

5. Слухання. М. Колесса. Фортепіанний цикл „Три коломийки”.
6. Аналіз прослуханих творів.
Яка особливість танцювальності в коломийках?
Яке враження справили на вас прослухані твори?
Чи відчуваються в музиці інтонації, характер народних пісень-танців?



   

                                                7.Підсумок уроку.

Слайд 7: Кросворд.


1.Розгадування кросворду.

2Домашнє завдання:
І.Співати вивчені коломийки.

ІІ.Розпитати про березниківський фольклор у батьків.

ІІІ.Придумати мелодію на жартівливу коломийку.

3.Оцінювання учнів.














Немає коментарів:

Дописати коментар